سبد خرید

نگارش کتاب «آسیب‌شناسی سبک زندگی ایرانیان» اثر دکتر حمید‌الله فاضل قانع آغاز شد

نگارش کتاب «آسیب‌شناسی سبک زندگی ایرانیان» اثر دکتر حمید‌الله فاضل قانع آغاز شد

به گزارش نشر تیماس؛ به همت پژوهشکده سبک زندگی اسلامی و حمایت مرکز تدوین متون حوزه‌های علمیه، کار نگارش کتاب «آسیب‌شناسی سبک زندگی ایرانیان» اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید‌الله فاضل قانع، آغاز شد.

ساختار کلی این اثر در پنج فصل تنظیم شده است. نویسنده این اثر در فصل نخست، به کلیاتی همچون بررسی مفهومی سبک زندگی، تمایزهای آن با مفهوم فرهنگ و نقش دین در شکل‌گیری سبک زندگی پرداخته، همچنین به منابع قابل اتکا برای بررسی آموزه‌های اسلامی درباره الگوهای زندگی به طور گذرا اشاره کرده است. در فصل دوم، بخشی از نگرش برآمده از آموزه‌های اسلامی، همچون دیدگاه اسلام درباره فطرت، هویت انسانی و معناجویی انسان برای زندگی تبیین شده است. نگارنده در فصل سوم، به برخی از ارزش‌ها و هنجارهای متکی بر آموزه‌های دینی، با تأکید بر مواردی پرداخته که جلوه بیشتری در سبک زندگی دارد. گفتنی است مباحث ارائه شده در فصل دوم و سوم، صبغه معرفتی پررنگی دارد، اما به عنوان پشتوانه الگوهای رفتاری و عینی قابل مشاهده در سطح جامعه، از اهمیت بازخوانی و توجه دگرباره برخوردار است.

دکتر فاضل قانع در فصل چهارم، به الگوهای عینی‌تر و ملموس‌تر سبک زندگی در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌پردازد. مباحثی مانند الگوی مصرف، اوقات فراغت، میانه‌روی در رفتار، مناسبات تولید و توجه به محیط زیست انسانی، از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده در این بخش است. نویسنده این اثر بر آن است در فصل پنجم بر اساس سبک زندگی هنجاری و تجویزی ارائه شده در فصل‌های پیشین، به وضعیت موجود الگوهای زندگی در جامعه ایرانی، توجه و آن را با معیارهای برآمده از الگوهای دینی ارزیابی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

در حال بارگذاری ...